lördag 13 september 2008

Dygn 1 - gräsänka V2

Så har vi gjort drygt ett dygn helt utan pappa, bara jag och killarna. Det har gått ganska bra trots allt. Axel har varit omöjlig stundtals men å andra sidan så får han inte den stimulans han så väl behöver när vi är ensamma. Men ett tappert försök har vi gjort.
Igår somnade båda barnen innan 19 och jag höll igång hela kvällen med än det ena och än det andra. Röjde upp bland röran som min make ställt till med nere i källaren. Tog foton på prylar som ska säljas och lade upp annons på blocket. Röjde även lite i ett av köksskåpen för att få alla nappflaskor och vällingpulver på ett och samma ställe. Gick igenom alla barnens vinterkläder, 2 stora kassar modell ikea. Så själv kom jag inte i säng förrän efter 12 någon gång.
Mitt i natten runt 2-tiden vaknade jag av att Vidar låg i sängen och ylade i sömnen "uuuh, uuuh, uuuh" lät han. Gick upp och stoppade in nappen och han slutade för stunden. När han började igen avvaktade jag lite men han fortsatte så jag gick upp igen och stoppade in nappen och kysste honom på kinden. Då verkade han lugna ner sig och jag kunde sova vidare.
Båda barnen vaknade någon gång runt 6. Axel fick på sig kalsonger efter att ha duschat av honom vid blöjbytet. Efter blöjbyte och välling passade jag på att duscha med Vidar sittandes i matstolen i badrummet, Axel sprang runt i resten av lägenheten. Axel var torr hela morgonen och kissade på toaletten innan vi gick ut och jag satte på honom en blöja.
Vid 10 snåret när Vidar hade vaknat efter första sovstunden, som för övrigt blev närmare 2h, begav vi oss ut till en närbelägen lekplats. På lekplatsen träffade vi en 10 veckor gammal liten hundvalp, så söt. Axel var lite avvaktande och vågade inte klappa valpen, han har inte träffat så många hundar i sitt liv.
Efter en ganska lång stund gick vi vidare till en annan lekplats, där vi åkte rutchkana och Axel bjöd på sandtårta. Även pappa fick smaka på sandtårtan och Axel sade: "Pappa gillar inte sand"
Efter ca 2 timmar gick vi ned och käkade på McDonalds, kändes som ett bra avslut på förmiddagen. När vi åt ringde det en snubbe på min annons jag lade upp på blocket igår. Tänkte sälja av lite bebisprylar som vi inte använder längre. Han ringde på Bumbon, jag hade satt 300 kr som pris på den, men han ville bara betala 200 kr. Jag sade att jag inte kunde gå så lågt och vi enades om 250 kr. Han skulle komma ganska snart så vi traskade hem när vi ätit färdigt. Med en skrikandes Axel i vagnen ("Mamma, jag vill inte!") kom vi så småningom hem ändå.
Väl hemma bänkade sig Axel framför tv:n och Vidar slocknade i sängen. En ganska lugn stund efter några timmar ute.
Medans jag gick och väntade på att snubben som skulle köpa bumbon skulle dyka upp ringde det en annan på annonsen, även hon på bumbon. Eftersom klockan hade passerat 16 så sade jag att om han inte hör av sig innan 18 så får hon köpa den. Vi bestämde även att vi skulle träffas på heden i morgon i sådant fall och att jag skulle höra av mig om han inte dök upp.
När klockan blivit 18 och han ännu inte ringt, ringde jag henne och vi bestämde att träffas i morgon. Även om det var lite surt att vänta på den första snubben så var det bra för nu får jag fullt pris för bumbon.
Efter ytterligare ett blöjbyte på Axel fick han på sig kalsonger igen och höll sig torr hela kvällen, min duktiga kille! Inga olyckor idag inte!
Axel stupade i säng strax efter 19 och Vidar somnade för en liten stund sedan.
Vidar verkar ha kommit in i någon separationsångestfas för så fort han ser att man lämnar rummet blir han ledsen och börjar gråta. Jag minns inte att Axel hade någon sådan fas, men alla barn är ju olika.
På det hela taget har det varit en ganska bra dag även om jag är helt slut.
***Har försökt göra radbyten i texten men det verkar inte gå igenom, jag ger upp!***

Inga kommentarer: