onsdag 14 oktober 2009

Hemma med Vidar

Nu är Vidar mycket bättre men han har ändå fått vara hemma idag, vi hade en pissnatt då Vidar vaknade och skrek stup i kvarten ända fram till 2.30. Jag är rätt trött och även Vidar har varit ganska trött idag.

Igår var vi på barnmottagningen för att kolla upp Vidar och det visade sig att han "bara" hade en virusinfektion i halsen som tydligen var väldigt röd. Men redan på kvällen mådde han bättre trots avsaknaden av medicinska preparat. Läkaren sa att jag skulle ge honom en hel ipren-supp på morgonen och en på kvällen och det skulle göra susen. Han poängterade att vi absolut inte skulle ge honom en halv, som det står på förpackningen, utan en hel. Då sade jag att det var länge sedan jag slutade ge honom en halv och har gett honom en hel väldigt länge nu. Läkaren sade då "Det är bra, sånt gillar vi!" Jag berättade även att vi brukade ge honom kombinationsdoser av ipren och alvedon (som har två olika verksamma substanser, ibuprofen och paracetamol) läkaren tyckte det var jättebra och sade "Det är jättebra, fortsätt med det!".

Det känns bra att fått det bekräftat av en läkare att det är bra det vi gör när barnen är sjuka! Annars är det ju ganska vanligt att man "underdoserar" små barn och de får lida mer än vad som egentligen är nödvändigt.

Inga kommentarer: