torsdag 2 oktober 2008

Kollektivt med barnvagn

Idag åkte vi buss till Alexandra och Benjamin, på dit vägen var det en mycket trevlig busschaufför som både hjälpte mig på med vagnen och talade om vart jag skulle gå av.
.
När vi skulle åka hem så var det en busschaufför som var väldigt ihärdig med hur han ville att vagnen skulle stå. Han menade på att det var säkrast för barnet i vagnen om vagnen stod 90 grader mot körriktningen, givetvis skulle den vara fastspänd också men om jag tog upp barnet spelade det ingen roll hur den stod. Själv hade jag för mig att barnvagnen skulle stå så att barnet färdades mot körriktningen och sade det till honom, men han insisterade på att vagnen skulle stå på sidan. Han menade säkert bara väl. Så här stod det på västtrafiks hemsida om att resa med barnvagn:
.
"För att undvika att vagnen välter, ställ den i körriktningen där mittgången är som bredast. Se till att den inte står i vägen i gången eller vid dörrarna. Bromsa vagnen och om det finns spännband, spänn fast den.
För säkerhets skull håll alltid i vagnen under resan. Det gäller särskilt vagnar med tre hjul. Om det är flera vagnar ombord, fäll ihop vagnen och ta barnet i knäet."
.
Vi hade dessutom en väldigt trevlig stund hos Alex och Benji, dit kom även ett par mammor till med barn. Blev dessutom väldigt inspirerad av att få i ordning här hemma, känns som man aldrig kommer i ordning... Men jag håller ju faktiskt på att rensa ut och sälja sånt som vi inte använder och kläder som barnen vuxit ur.

"Ha bara saker hemma som du tycker är vackra, eller har användning för."

Inga kommentarer: