lördag 18 juli 2009

Medeltidsdagarna på Bohus fästning

Igår tog jag och Axel bussen till Kungälv och bohus fästning, målet var medeltidsdagarna som är ett årligt arrangemang på fästningen. Jag har aldrig varit där förut men min goda vän Anne-Lee föreslog att vi skulle åka dit och det passade oss bra eftersom jag skulle ha en heldag med Axel.

Vi var där lagom till lunch när de öppnade vid 12-tiden. Lunchen åt vi på en bänk i parken nedanför. Anne-Lee hade med sig en kanongod potatissallad och jag hade med mig grillad kyckling.

Efter en god lunch tog vi oss in i fästningen med barn, vagnar och packning, det blev en lång och mödosam väg då vägen som man idag knappast kan kalla väg var full med stenar som gjorde det nästan omöjligt att köra vagnarna på. Men upp och in i fästningen kom vi.

Många var klädda i medeltidskläder och det såg väldigt festligt ut. Barnen tittade på de många riddarna med ringbrynjor, svärd och sköldar. Axel och Tim fick varsina träsvärd med tillhörande gula fina sköldar med vapenmärke i form av en drake. Axel valde en svart drake på gul botten och Tim valde en röd drake på gul botten.

Det fanns mycket att titta på och det fanns även möjlighet att köpa förfriskningar i form av öl, cider och flädersaft. Barnen fick kanderade äpplen och själv köpte jag mig en cider som var ljuvligt god i det varma vädret.

På eftermiddagen åt vi lite mellanmål bestående av fattiga riddare och pannkakor. Sen var det hög tid att bege sig hemåt. Jag och Axel tog bussen hem och hade tur för vi behövde inte vänta mer än 5 minuter på bussen.

När vi kommit in till stan köpte vi med oss mat från gyllene M:et och satte oss i en lekpark och åt vår middag, då var klockan närmare sex. En lång men mysig dag.



Inga kommentarer: