söndag 26 juli 2009

Liten blir stor

Min lille Axel är en stor kille och har ett enormt sinne för färg och form. Han lärde sig färgerna innan han fyllde 2 och kan nu även skilja på olika nyanser av olika färger. Redan när han var liten bebis bestämde vi oss för att vi skulle lära honom de riktiga namnen på de geometriska formerna. Inte "rund", "trekant", "fyrkant" osv utan "cirkel", "triangel" och "kvadrat/rektangel" mm. Idag säger han åtminstone cirkel och triangel, vad han säger om en kvadrat och en rektangel vet jag inte riktigt.

Han har också en förmåga att se förändringar och kommentera det. Som när jag kom hem och var nyklippt sade han "Mamma, vad fin du är i håret!" och när jag hade målat Vidars rum sade han också att det var fint och undrade när jag skulle måla hans rum.

När Axel var i sommarstugan med pappa spelade de lite fotboll, men efter en stund ville Axel plocka blommor och sade "Nu ska jag plocka blommor till farmor!"

Han växer så det knakar och har redan blivit hela 108cm lång, men han är ganska smal så han har kunnat ha kalsonger i stl 98/104 ganska länge nu. Men nu får vi rensa undan alla i stl 98/104 eftersom jag såg att han får märken runt höften av dem. Han är inte ens fyra år och drar redan 110/116 i klädstorlek! När han var nyfödd kunde han ha stl 50 flera veckor, han kunde till och med ha en body i stl 44, tänk det var bara drygt 3,5 år sedan!

Inga kommentarer: