måndag 16 augusti 2010

Kantareller

För ett par dagar sedan blev jag rysligt sugen på smörstekta kantareller, eller någon köttbit med kantarellsås. Kantareller är ju såå gott, så jag tänkte att jag får väl gå ut och plocka några men sen slog det mig att det är ju inte riktigt så enkelt man måste ju hitta dem först!

När jag var liten åt vi ofta kantareller, min mamma plockade litervis med gula kantareller och trattkantareller när hon var ute på en runda. Hon var som ett tryffelsvin när det gäller kantareller och snubblade i princip på kantarellerna när hon gick ut för att plocka svamp. Hon plockade så mycket svamp att hon kunde sälja till butiker.

Jag minns vår sista tur innan hon blev för sjuk för att orka, ca 6 månader innan hon dog, då kom vi hem med 15 liter trattisar, 7 liter gula kantareller och 2 liter taggsvamp!

På hösten hängde det alltid trattkantareller i snören hemma i vårt kök, mamma torkade trattkantareller och malde ner till ett pulver som hon sedan använde i matlagningen.

Så just nu är jag ruskigt sugen på kantareller...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket fint minne av en kär mamma.
/Johanna

tokboll sa...

Johanna: Ja, det kommer fler och fler sådana minnen. Situationer och tillfällen som kommer tillbaka så till den grad att man kan känna lukter från dessa tillfällen...