måndag 15 februari 2010

Inredningsfas

Så har jag kommit in i en inredningsfas igen, jag har massor av idéer men ingen direkt tid, eller jo egentligen har jag en hel del tid men eftersom a-kassan strular har jag inte riktigt varit på humör för att göra något. Men nu kanske jag kommer igång lite igen.

Något av det första som måste göras är väl egentligen att lägga ut alla möbler som vi inte vill ha kvar på blocket. Det vore nog en bra idé att köpa på mig ett gäng flyttlådor som man kan packa ner allt bröte som ligger och skräpar överallt. Alla leksaker, alla barnkläder ja egentligen allt som inte används ska bort.

Vårt vardagsrum är ganska stort och har väl riktigt god potential till att bli ett riktigt trivsamt rum, just nu har vi väl egentligen bara en riktigt snygg möbel i det rummet, soffan med fotpallen, vilken egentligen är lite för stor för rummet. Den passar inte riktigt in, den känns inte riktigt rätt, den hade nog gjort sig bättre om den var aningen kortare, eller man ska kanske säga smalare för det är en närmare 3 meter lång 3 sits-soffa. Eller ja, det rymms ju långt fler än tre personer så det kanske inte är en tre-sits soffa när allt kommer omkring. Men soffan får vi väl ha kvar ett tag till i alla fall om maken får bestämma.

Vi har bott i lägenheten i drygt 3 år nu och vi saknar fortfarande ett soffbord. Jag har letat ganska länge men inte riktigt hittat någos som faller mig i smaken och vi är väl inte riktigt eniga på den biten heller. Härom dagen hittade jag några bord som jag skulle kunna tänka mig. Blir väldigt snyggt med rundade kubhyllor på väggarna till borden också.

Eftersom rummet ligger så långt ner i huset och dessutom bakom en tjock vägg är det inte världens ljusaste rum. Jag tror att det blir mycket ljusare om vi har ljusa möbler, just nu har vi en gammal skänk som jag ärvt från min bonusfarfar, den är brun och egentligen ganska anskrämlig men den har fått hänga med rätt länge trots allt. Men nu är det dags att säga adjö till den. Jag vill ha en vit möbel, kanske en av ikeas expedithyllor eller kanske en beståhylla med vita dörrar.

En matta till vardagsrummet vill jag också ha, men kommer aldrig iväg för att kika på mattor. Jag tänker mig en ganska stor ryamatta antingen en gråsvart eller en gråvit/svartvit eller en turkos/petrolblå. En färgad matta tror jag skulle göra sig otroligt bra till vita möbler.

Väggarna är kala som få och har endast en tavla och fyra halvtaskigt inramade bilder på barnen och dessutom är ramarna inte mycket att hurra för. Men jag har några idéer i bakfickan. Postar en bild på bilderna som hänger i korridoren till köket.

Inga kommentarer: