måndag 28 mars 2011

Vecka 37 (36+0)

Idag är det 4 veckor kvar till beräknat förlossningsdatum, men jag har som sagt tidigare siktat in mig på att föda barn om 2 veckor. Hur det blir med det återstår att se. Dricker hallonbladste sedan en tid tillbaka och i förrgår började jag krydda det med basilika som sägs ge en extra skjuts på vägen. Efter att ha börjat krydda teet med basilika har jag börjat få mer sammandragningar och förvärkar, särskillt på kvällarna, så vi får se om det blir som jag siktat in mig på.

Förra veckan var jag på kontroll hos en läkare på specialmödravården och hos barnmorskan dagen efter. På läkarkontrollen gjorde vi ett ultraljud där läkaren kollade så att allt stod rätt till med bebisen. Hennes hjärta slog på bra och satt åt rätt håll, fostervattenmängden var tillfredställande, flödet i navelsträngen var också bra och en viktuppskattning på 2900g gjordes. Kändes som det var lite mycket men det är nog ganska normalt ändå.

Så här står det om bebisen på familjeliv.se och growingpeople.se:

"Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

I vecka 37 är medelkroppslängden 49 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3000 gr. Huvudets omkrets är 34 cm. Från och med den här veckan är inte ditt barn för tidigt född. De mesta av lanugohåret är borta. Lungorna har mognat. Barnet sväljer fostervatten och kissar, vilket är en viktig del i balansen av mängden fostervatten. Vid födelsen har ditt barn 300 ben i kroppen medan vuxna har 206, flera är ganska mjuka till en början. Vissa av benen växer samman i barndomen."

Inga kommentarer: