måndag 14 mars 2011

Vecka 35 (34+0)

Nu är det inte långt kvar till beräknad förlossning men det hade varit skönt om lillan ville titta ut lite tidigare. Det börjar bli allt jobbigare och jag får mer och mer sammandragningar. På nätterna sover jag trots allt ganska bra även om jag vaknar flera gånger och behöver gå på toaletten eller vända mig från ena sidan till andra sidan. Att vända sig är inte det lättaste och det gör väldigt ont varje gång. Jag kan inte sitta stilla för länge och jag kan inte springa runt och fixa och dona särskillt länge heller.

Om en dryg vecka ska jag på "överburenhetskontroll" en kontroll hos en läkare på östra sjukhuset. Då kommer han att göra en ultraljudsundersökning och eventuellt en ctg. På ultraljudet undersöker man hur mycket fostervatten det finns, att barnet mår bra och flödet i navelsträngen. Dagen efter blir det besök på mvc.

Såhär står det om barnet på familjeliv.se och growingpeople.se:

"Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.

I vecka 35 är medelkroppslängden 47 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2600 gr. Huvudets omkrets är 33 cm. De flesta barn ligger nu i rätt ställning inför födseln, med huvudet neråt. Navelsträngen är tjock som en tumme och cirka 50 centimeter lång."

Inga kommentarer: