tisdag 5 april 2011

Vecka 38 (37+1)

Nu är det verkligen nära! Idag var jag på samtal på östra och vi gick igenom min förlossningsplan, det kändes bra. Men kroppen känns allt annat än bra just nu, jag har ständigt ont och idag när jag skulle vända mig för att kliva upp ur sängen var det som om kroppen höll på att gå mitt itu, så ont gjorde det. Jag kan nog stå ut några dagar till men sen orkar jag nog inte mer.

Så här står det om bebisen på growingpeople.se och familjeliv.se:

"I vecka 38 är medelkroppslängden 50 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3200 gr. Huvudets omkrets är 34,8 cm. Ditt barn är nu redo för ett liv utanför livmodern. Visste du att det är barnet själv som bestämmer när det ska komma ut, graviditetslängden finns programmerad i barnets arvsanlag. Lungorna är fyllda med vätska fram till födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft.

Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång."

Inga kommentarer: