onsdag 6 april 2011

Loftsängen!

Loftsängen har ju faktiskt varit klar ett par veckor nu och jag har faktiskt lovat att lägga upp bilder så det ska jag göra.

De började bygga en måndag och var klara på tisdagen, på tisdagskvällen spacklade jag de flesta ojämnheterna (skruvhål och dyl). På onsdagen grundmålade jag hela sängen fast jag struntade att måla i "grottan", på torsdags morgonen fick jag hjälp av min goda vän Malin att stryka på det första lagret och på kvällen målade jag färdigt sängen. Under fredagen skruvade jag ihop lådor och satte på skåpsluckor på förvaringsstommarna som står under sängen. Bäddade med nya fina "Toy Story" lakan i båda killarnas sängar. Jag hann nästan med att flytta in Vidars saker i hans rum innan det var dags att hämta killarna.

När vi kom hem tyckte killarna att det var jättespännande och lekte länge och väl i Vidars nya rum. Vid läggdags hjälpte jag Vidar upp i sängen och sade godnatt, ca 5-10 min senare hörde jag Vidar "Mamma, jag vill inte vara här uppe". Så det var bara att hjälpa honom ner igen.

Sängen är fortfarande lite för hög för Vidars smak och han sover just nu i det nya barnrummet i sin gamla växa säng. Han somnar fortfarande i fåtöljen eller på golvet i vardagsrummet och vi får bära in honom i hans säng när han somnat, att klättra upp och lägga honom i loftsängen är inte något alternativ för mig även om Jesper kanske skulle kunna göra det så han får sova i växasängen tills vidare. Här kommer lite bilder:

Loftsängen nästan färdig, måndag kväll...

...här blir det en stege.

Sängen är färdig, här syns förvaringen under...

...som består av ikeamöbler, stegen upp till sovloftet...

...och den fina lilla "grottan"

Allting är inte riktigt färdigt, det ska upp lite ljusslingor i grottan. Extra handtag eller klättergrepp i toppen av stegen där det inte finns något direkt att hålla sig i för en liten kille. Hyllor och väggdekorationer skall upp på väggarna också. Eftersom Vidar inte riktigt vågar sova i sin säng föreslog jag att Axel och Vidar skulle byta rum och säng (Axels säng är lite lägre). Axel tyckte det var ett toppenbra förslag men Vidar var inte lika imponerad, så vi avvaktar lite med hur vi ska göra.

1 kommentar:

Emelie sa...

Såg den på fb, superfin!!!