tisdag 14 september 2010

Skogsutflykt

I lördags var jag ensam med killarna och passade på att ta med dem på en liten skogsutflykt. Vi packade matsäck med lite smått och gott, tog vagnen eftersom Vidar förmodligen skulle behöva sitta lite ibland.

Från början hade jag tänkt att vi skulle åka till mina gamla barndomstrakter vid utbybergen men eftersom det såg ut att komma regn tog vi oss i stället ut till delsjöområdet. Killarna tyckte det var mycket spännande med spårvagnsturen. Den lilla promenaden till skogsområdet var inte så kul till en början men när de fick syn på skogen och stigarna började de springa!

Vi höll oss mest till vandringsstigarna och killarna sprang och plockade kottar, pinnar och dylikt. Jag hade kameran i högsta hugg och Axel blev intresserad och ville också fotografera. Jag vågade inte riktigt låta honom hålla kameran själv men han fick sikta och trycka av och tyckte det var riktigt kul en stund åtminstone.

På stigen låg det "mördarsniglar" som Axel ville ta med sig hem men jag avrådde honom och han godtog mina argument efter ett tag.

Efter en stunds promenad hittade vi en liten stig som vi gick in på, ställde vagnen, plockade fram vår matsäck och satte oss på en filt (läs regnskydd) i gräset. Både Axel och Vidar tyckte det var jättemysigt tills det blev spring i benen igen.

Det visade sig att vi hade stannat precis i en "kojstad" det var lite halvfärdiga/förfallna små kojor lite här och där. Små gångbroar av brädor låg lite varstans och Axel var inte sen med att testa dem, de var dock riktigt hala och inte säkra att gå på själv. Men ungarna sprang runt och klättrade, plockade ekollon, pinnar och kottar.

På hemvägen tog vi vägen om affären och köpte lördagsgodis, som den här gången blev minimarshmallows...

Axel på väg mot skogen!

Vidar är inte långt efter.

Fruktstund på promenad.

Vägen mot skogen...

"Mamma, jag vill också fotografera!"

Språngmarch på höststig!

Skogsmullar i gummistövlar och matchande jackor!

På denna mysiga väg gick vår vandring mot äventyr...

Axel in action!

"Mamma, den här pinnen är för tung!"

Pinnsamlande pojkar.

Axel med sina "pinnar"

Vidar kollar in "mördarsnigeln" som Axel hittat på stigen.

Här kan man se "ledtrådarna" från vagnen!

Picknick!

Klättrar på hal "gångbro"

"Kommer ni eller?"

Full fart!

På äventyr i skogen.

"Mamma, titta så stark jag är!"

"Mamma, titta där!"

Små killar i "stor" skog.

Vidar funderar över tillvaron.

"Mördarsniglar" med två små bebisar!

Inga kommentarer: