onsdag 22 september 2010

Banken

Axel pratar ofta om sina montessoriövningar som han gör på förskolan, just nu är det "banken" som han jobbar mest med och tycker är roligast. Jag har inte riktigt förstått vad det handlar om men idag på föräldrarmötet frågade jag och en av hans pedagoger visade mig. Det är helt osannolikt, han lär sig genom "bank-övningen" addition med tusental (det går även att lära sig subtraktion) och att "växla" eller som vi fick lära oss att ha tex en "etta i minne". Det är svårt att förklara med text hur det går till men jag ska göra ett försök.

Ental representeras av en liten kula, tiotal av 10 av dessa små kulor i på en ståltråd, hundratal av en träbricka med 10x10 målade prickar/kulor och tusental av en kub med 10x10x10 målade prickar/kulor.

Han får två tal, tex 1835 och 2159 som han dels lägger upp med hjälp av de konkreta materialen, (först kuber, sen brickor, sen stavar och sen kulorna) och dels skriver han ner talen i sin skrivbok.

Sedan lägger han ett litet snöre som representerar strecket man brukar ha under när man ställer upp tal. Sen adderar han entalen, tiotalen, hundratalen och tusentalen och skriver ner detta i sin bok. Ibland måste man växla som i detta fall blir det 14 små kulor, då lägger han 4 kulor åt sidan och plockar bort 10 och växlar mot en stav som motsvarar 10 kulor.

1
1835
2159
-----
3994

Jag är riktigt imponerad över hur så små barn kan lära sig sådant så snabbt och så enkelt!

Inga kommentarer: