torsdag 28 maj 2009

Kettlebells

I söndags fyllde jag år, hur många har jag sedan länge glömt. Det känns som jag är lika gammal som för några år sedan, rätt var det är så tar man väl ett skutt och hinner ikapp sin egentliga ålder!

Av min käre make fick jag tre saker, två kettlebells (en på 8kg och en på 12kg) och en timmes instruktion med en kettlebellsexpert som heter Tommy Blom. Denna timme verkar bli fler timmar lite senare.

Jag känner mig i skrivandets stund ganska mör i kroppen och misstänker att jag kommer att få en djävulsk träningsvärk i morgon. Det känns verkligen att jag är ovan vid kroppsarbete.

Jag fick lära mig en hel del, lite grundövningar för uppvärmning och marklyft med en kettlebell samt både enhandssving och tvåhandssving och dessutom fick jag lära mig att byta hand när kettlebellsen är i luften.

Jag fick i uppgift att göra 5 vänsterhandssving, 5högerhandssving och 5 tvåhandssving utan att vila i 6-7 set ca 3-4 gånger i veckan till att börja med. Sen kunde jag även köra enhandssvingar i 5 minuter utan att vila. Vi får se hur jag orkar. Och om två veckor ska jag ha en session igen.

Det var faktiskt mycket roligt och det känns verkligen att jag använt kroppen!

4 kommentarer:

MB73 sa...

Grattis i efterskott....Har alrig hört talas om kettlebells, men det verkar vara spännande träning =)! Speciellt det där med att kasta dem i luften...verkar ju livsfarligt. Se till att inte make & barn kommer i vägen...

tokboll sa...

Tack så mycket! Kettlebells är väl ganska nytt men maken har hållit på med det ett tag. Det där med att kasta vet jag inte ;) men det är väl en tolkningsfråga ;)

Är du ledig på onsdag nästa vecka?

Kram

Emelie sa...

Grattis i efterskott!
Kramar

tokboll sa...

Tack Emelie!