måndag 25 maj 2009

Dubbelsidig öroninflammation

I lördags upptäckte jag att Vidar var väldigt röd i sitt ena öga, det var väl egentligen inte så konstigt eftersom han har en ögoninflammation men jag ville vara på den säkra sidan och ringde sjukvårdsupplysningen för att fråga. Sjuksköterskan tyckte att jag kunde avvakta till på måndag men om det inte hade blivit bättre så skulle jag låta någon kolla på honom.

Så i morse ringde jag barnmedicin och berättade om hans ögoninflammation och samtalet med sjukvårdsupplysningen. Jag var väldigt tydlig med att jag ville att någon skulle titta på honom idag, sköterskan i telefonen var inte helt med på noterna och verkade inte jättesugen på att ge honom en tid först men när hon fattade att han hade haft rinnande ögon i närmare en vecka så fick jag en tid 40 minuter senare. Jag fick snabbt slänga i mig lite käk och hällde över kaffet i min termosmugg som jag dessvärre glömde i hallen.

På barnmedicin fick vi träffa en läkare som direkt såg att det inte var riktigt bra, att han var ruskigt förkyld. Hans näsa har ju runnit konstant sen i söndags förra veckan och när hon kollade honom i svalget så såg hon att det rann där också. Sen kollade hon öronen och såg att han även hade dubbelsidig öroninflammation. Hon sade att när de är så förkylda med både ögoninflammation och öroninflammation så blir de inte friska utan antibiotika så hon skrev ut Amimox till honom.

Vidar var jätteduktig under hela besöket och var inte ett dugg ledsen. Medicinen tog han också utan att klaga, alla tre gångerna.

Så dagisinskolningen får vi väl skjuta upp ytterligare en vecka. Fast egentligen ska inte det behövas eftersom man inte är smittsam efter påbörjad antibiotika behandling enligt vårdguiden.

Vi träffade Linnéa och Annie idag istället, Annie är också förkyld så hennes läkare tyckte inte att det skulle vara några problem för Annie och Vidar att träffas. Det var mycket roligt att barnen kunde leka.

Inga kommentarer: