onsdag 10 augusti 2011

Sjukstugan...

...blev kortvarig men det var lite oroande eftersom Axel förutom feber hade huvudvärk och ont i armen och magen. Jag misstänkte att hans feber hade samband med fästingbetten som han fick när vi var i sommarstugan för 1,5 veckor sedan. Så jag ringde sjukvårdsupplysningen på kvällen och de tyckte att vi skulle uppsöka en vårdcentral dagen efter.

På morgonen hade han ingen feber men det kändes bästa att kolla upp det ändå, det är ju ändå ganska allvarliga saker med TBE och Borrelia som man kan få om man blir biten av en fästing. Vi ringde den vårdcentral vi brukar gå till men de ville inte ta emot honom utan tyckte vi skulle avvakta och ringa igen om han fick feber igen. Men det kändes inte bra så jag ringde vårdcentralen som hör till primärvården där vi har vårt bvc - där hänvisade de oss vidare till vårdcentralen där han var listad. När jag väl fick tag på vår vårdcentral tyckte de att vi absolut skulle komma in med honom så man kunde undersöka saken.

Jag tycker det är lite skumt hur olika vårdcentraler behandlar samma ärende olika.

I vilket fall som helst så verkade Axels symptom inte bero på någon form av infektion på grund av fästingbettet utan mer en vanlig virusinfektion. Men vi ska ändå hålla ögonen öppna eftersom det kan ta lite tid innan de olika sjukdomarna bryter ut.

1 kommentar:

Emelie sa...

Hoppas verkligen inte att det blir några ytterligare tråkigheter med detta. Fina Axel <3