måndag 8 augusti 2011

Barnkläder

Axel växer och växer och växer, under sina första 3 levnadsmånader växte han 14,5cm och på 5,5 år har han vuxit 75cm! Det ger ett snitt på 1,14cm i månaden, 13cm på ett år och en klädstorlek varje halvår!

Nu i höst kommer han att behöva nya kläder men det är bara det att jag inte riktigt vet var jag ska köpa kläderna. Vad gäller byxor kommer det nog att fungera med 122/128 ett tag till men när det kommer till tröjor måste vi gå upp till 128-134 på långärmat och 134/140 på kortärmat.

På de stora klädkedjorna har de nyfödd (50-68), babyavdelning (stl 56-92), barnavdelning 86/92-122(/128). Axel befinner sig i en sån där dum mellanstorlek där 122 är för litet och 128 för stort när det gäller byxor, när det gäller tröjor däremot måste han ha något mellan stl 128 och 140 på kortärmat men långärmat blir svårt för 122 är för litet och 128 är ärmarna för långa.

Dessutom nu när han börjat gilla att ha olika actionfigurer och dylikt på trycken på tröjorna är det svårt att hitta eftersom de normalt bara görs upp till stl 122(/128). Jag blir tokig! Jag måste nog ta honom med mig någon dag så han själv kan välja vad han vill ha...

3 kommentarer:

Emelie sa...

Ja usch! Jag förstår dig verkligen!!! Men du får väl köpa en färgade tröjor och köpa sådana där stryka-på-märken med actionhjältar på ;-)

110cm mätte Evelina nu :-O Vart ska detta sluta??

Emelie sa...

Wohooooo! Jag kunde äntligen kommentera igen!!!:-D

tokboll sa...

Jisses, hon växer så det knakar hon med! Vidar var "bara" 99cm så nog är hon lång alltid! Växer Laura i samma takt som Evi?
Kram