lördag 2 oktober 2010

Sällskapsspel

Vidar börjar bli stor och man kan spela sällskapsspel med honom, inte vilket som helst men man kan spela "lotto" i en viss modifierad variant. Lotto-spelet vi har består av 4 stora spelplaner i olika färg med vardera 4 olika bilder, till dessa spelplaner finns det 4x4 kort med samma bilder som på spelplanerna.

När jag och Vidar spelar, har han 3 spelplaner och jag en, korten lägger vi uppochned vända i en hög. Vidar börjar alltid och får fortsätta dra ett kort tills han drar ett kort som passar till min spelplan, då är det min tur. Oftast blir det att jag drar ett av hans kort och då är det hans tur igen, så fortsätter vi tills alla brickorna är fyllda. Utan någon som helst prestige i form av vinst eller förlust, ganska behagligt om jag får säga det själv.

Axel spelar också spel men för honom är det extremt viktigt att vinna, annars kan det bli riktigt mycket med gråt och tandagnisslan. Alla som har spelat memory med en fyraåring vet att en fyraåring besitter ett minne som inte är av denna världen och som vuxen har man extremt svårt att hänga med när fyraåringen plockar par efter par utan några som helst svårigheter, ibland med hjälp av lite tur men oftast har fyraåringen memorerat exakt var alla kort som under spelomgången varit uppvända ligger. Det är helt sanslöst. Har du inte prövat, så gör det du kommer att slås av häpnad!

Inga kommentarer: