lördag 2 oktober 2010

Geometriska former

Axel är väldigt intresserad av matematik och jag har tidigare skrivit om övningen "banken" som han älskar att jobba med. En annan övning (som jag inte alls har någon som helst aning om hur den går till) är "tusenkedjan" men jag har förstått att det är en lång kedja med kulor sittandes tio och tio så ni kan ju tänka er hur lång den är...

Idag pratade vi om geometriska former och jag har tidigt bestämt att mina barn ska få lära sig de korrekta namnen på de olika formerna, alltså inte rund, fyrkant och trekant utan cirkel, kvadrat, rektangel och triangel. Axel kunde det här med cirkel och triangel men sa till min förskräckelse fyrkant om både kvadraten och rektangeln. Men det var snabbt åtgärdat och efter en si så där fem minuter sa Axel:

-En kvadrat har fyra lika långa sidor och en rektangel har två korta och två långa sidor!

Min duktiga kille, om han kommer ihåg detta i morgon återstår att se...

Inga kommentarer: