lördag 16 oktober 2010

Gräsänka 101016

I natt sov jag riktigt dåligt, Vidar vaknade till flera gånger under natten och låg mesta delen av natten i min säng och jag hade svårt att komma till ro själv. Båda killarna vaknade strax efter 6 och det blev fixande av välling, tv-program, film, blöjbyte, klädbyte, toaletthjälp med mera. Försökte få sova lite till när allt var fixat men det var hela tiden någon som ville något.

Morgonen bjöd på busiga rastlösa killar som kivades om allt och inget mest hela tiden. Stundtals var de hur gulliga som helst mot varandra, som när Axel hjälpte Vidar med datorn (den riktiga). Vidar ville "skriva" i word, Axel öppnade upp word, ändrade till jättestort teckensnitt/typsnitt (blandar alltid ihop vad som är vad) och tryckte på "caps lock" så att Vidar kunde skriva! Döm min förvåning när jag såg att han kunde allt det där!

Efter alla morgonbestyr hörde jag ljudet av duplo som östes ut över golvet, Vidar hade vänt upp och ner på lådan med duplo. Detta vägrade han att städa upp och började leka med duplofordonen i stället. Jag sade till killarna att vi går inte ut förrän ni städat upp det här. Axel började städa men Vidar fortsatte leka. Då sa jag att om du inte hjälper till att städa tar jag bilarna (duplofordonen) och slänger dem. Sagt och "gjort" jag hämtade en sopsäck och öste ner alla duplofordonen i säcken, bar ut den i hallen och väntade, inget hände. Då gick jag ut med påsen (ställde den i förrådet, men det vet ju inte killarna) och sa att jag slängde dem. Vidar bara tittade på mig med en blick som tycktes säga "so what?" Ingen som helst reaktion från honom, Axel fortsatt plocka duplo och Vidar brydde sig inte. Då sa jag att om du inte hjälper Axel att städa upp legot nu så tar jag bilarna och plastdjuren och slänger dem också! Då blev det minsann fart på grabben.

Det var riktigt kallt ute så det var bara att ta på sig varma kläder och skor. Ute var vi närmare två timmar och då vi gick hem frös jag rejält. Eftermiddagen tillbringades med inomhusaktiviteter som att rita, bygga lego, mysa i soffan och spela spel.

Inga kommentarer: