lördag 12 juni 2010

Ju fler kockar desto sämre soppa

På helgerna brukar barnen vara uppe själva en stund på morgonen, de brukar roa sig med att titta på tv, leka med lego, tågbana och köket.

Idag lekte de i vårt kök och jag vaknade till en liten killes röst från köket "Ge mig saxen så jag kan öppna det här" en annan lite mindre kille säger "Här, saxen". Jag började minnas en episod från när jag var liten, omkring tre fyra år skulle jag tippa på, jag skulle hjälpa mamma och baka (mamma låg och sov) och hällde ut mjöl, socker och allt annat jag kunde hitta på köksbordet. Jag var väldigt stolt när mamma kom upp, mamma var inte lika glad...

När jag kom upp ivårt kök idag var det en salig röra som väntade mig. Två mycket nöjda och glada killar stod vid köksbänken (även om den större av dem hoppade högt när han hörde att jag var i antågande). De hade hällt ut potatismjöl, maizena, kryddor av alla möjliga sorter, pasta och ris. Allt låg i en salig röra på bänken och på golvet, på barnens kläder och på stolarna.

Jag kunde ju inte bli särskillt arg då jag själv gjort så som liten, men det var bara att sanera ungarna på kläder och skicka in dem på rummen så de var ur vägen när vi sanerade köket. Det tog sin lilla tid kan jag säga och så här såg det ut innan saneringen:


En knapp timme senare såg det ut så här:

Och nu luktar både köket och ungarna mangocurry!

1 kommentar:

Emelie sa...

Hahahahaha never trust a 3 yearold :-)