onsdag 16 juni 2010

Blodgivare

Då var man 4,5 dl blod fattigare och blodgivare! Det gick bra och alla mina värden var också bra, lågt blodtryck men det visste jag ju redan innan. Sköterskan tyckte att mina kärl var bra också, lätta att hitta och stora och fina så det var inga problem att sticka. Det var en riktigt fet nål som hon stack in när hon skulle tappa mig på blod!

Det var väldigt intressant information jag fick. När tappningen är färdig centrifugeras blodet så att blodet delas upp i sina beståndsdelar, röda blodkroppar, vita blodkroppar, plasma och trombocyter (blodplättar). När centrifugeringen är färdig lägger sig blodet i olika skikt, längst ner ligger de röda blodkropparna sen kommer de vita, sen kommer trombocyterna och sist plasman. Detta gör att man i princip hjälper flera personer som får just den komponent de behöver. De olika beståndsdelarna är färska olika länge, mellan 42 och 5 dygn.

När jag var färdigtappad fick jag ligga på britsen och vila lite, jag kände inte av någonting alls men låg snällt kvar. Som lön för mödan fick jag massor att äta och dricka, ersättning i form av olika saker jag fick välja mellan, bland annat trisslotter och en liten donation till hjärtebarnsfonden. För mig var det självklart att välja hjärtebarnsfonden!

Ända sen jag såg orden "Ge med hjärtat, bli blodgivare" har jag velat lämna blod (för en sisådär 15-20 år sedan), nu äntligen har jag gjort det!

Bilden är lånad från www.geblod.nu

Inga kommentarer: