måndag 25 augusti 2008

Konfirmation...

Igår var vi på konfirmation jag och Vidar. Det var min lillebror, Pontus, som konfirmerade sig, han blev den första i vår syskonskara att konfirmera sig. Med på konfirmationen var min moster och hennes man, Pontus pappa, Pontus ena moster och hennes familj och givetvis var Pontus fosterfamilj också med. Efter ceremonin bjöd fosterfamiljen på underbart goda smörgåstårtor med tillhörande kaffe. Det var en trevlig tillställning och jag hoppas att han blev nöjd med dagen.

Fosterfamilj? tänker ni säkert. Anledningen till varför min bror bor hos dem är att vår mamma dog i cancer för några år sedan då min lillebror bara var 11 år, hans pappa tog det väldigt hårt och har svårt att ta hand om sig själv på ett bra sätt än mindre om sin son. Då erbjöd sig Pontus bästa kompis föräldrar att ta hand om honom, det tyckte jag var en bra idé för jag kände att själv hade jag inte det som krävdes för att ta hand om honom. Han skulle dessutom få gå kvar i sin vanliga skola och ha sina kompisar kvar. Det var det bästa för honom. Nu har läget förändrats lite och planen är nu att han ska bo hos sin pappa när han slutat nian nästa år. Vet inte riktigt hur det kommer att gå för det känns inte som hans pappa fått riktigt ordning på sitt liv ännu. Jag vet inte heller om vi skulle ha bra förutsättningar för att ta hand om honom på ett bra sätt, kanske skulle han ha det bättre här, jag vet inte. Vi har ju ialla fall plats för honom, men det är inte säkert han ens skulle vilja det.

Inga kommentarer: