söndag 22 maj 2011

Krossad ruta!

Tidigt i morse vaknade jag av ett högt klirr och ett brak, sömndrucken och trött var min första tanke att spegelskåpet på vår nu nyrenoverade toalett hade rasat ner i golvet och gick för att kolla men spegelskåpet satt kvar på väggen precis som det skulle. Så jag gick och lade mig igen och somnade om ganska snabbt, en stund senare vaknade jag av att någon ropade "hallå?!" några gånger och hörde även röster från några som pratade.

Jag tyckte att det var mycket märkligt för det lät så nära och till slut gick jag upp och lokaliserade ljudet till köket. Där möttes jag av glassplitter över hela golvet, en trasig fönsterruta och en polis som kikade in genom det trasiga fönstret.

Någon hade krossat en av rutorna i köksfönstret och det var det som väckte mig första gången. Poliserna bad mig komma ut men jag sa att jag har en liten bebis här inne så ni får komma in i stället. Då frågade de om vi hade någon portkod "-Jaa, det har vi... hm... men jag kommer inte på vad den är just nu" Det var inte helt lätt att tänka alldeles nyvaken och chockad.

Poliserna kom in och tog en anmälan och när de gått fick jag ringa en glasmästare som inom loppet av en timme kom och hjälpte till att plocka upp glassplittret och satte in nya glas i fönstret. Försäkringsbolaget fick också ett samtal men de kunde inte ta emot en skadeanmälan idag utan det fick jag göra i morgon.

Så hemskt onödigt att krossa en ruta på det där sättet, men det känns ändå bra att Axel och Vidar slapp se det och oroas över det och tänk om det hade varit vinter...

Inga kommentarer: