lördag 21 maj 2011

Barnakuten...

Onsdagskvällen avslutades väldigt oväntat med ett besök på barnakuten med Idun. Hon hade fått feber, 38,7 grader när jag tog tempen och hade varit ganska trött under eftermiddagen. Ringde sjukvårdsupplysningen och när jag berättade hur mycket feber hon hade sade sköterskan i telefonen "-Ojdå, då tycker jag att du ska åka in till akuten med henne". Det kändes väldigt jobbigt och jag blev genast väldigt orolig.

Började ringa taxi men kom inte fram, det tutade upptaget hela tiden (jag kom senare på att när man ringer från mobilen måste man ju slå riktnummer, vilket jag inte gjorde...) så jag bad Jesper ringa efter taxi.

Vi kom in till akuten och fick sitta och vänta en stund men till slut blev det vår tur och en sköterska undersökte Idun och gav henne febernedsättande. Vi blev vidare skickade in på mottagningen för att vänta på en läkare, när jag satt som bäst och gav henne mat kom en annan sköterska som sa att vi borde ta ett kisseprov när hon ätit färdigt. Sagt och gjort, jag och Idun tillbringade säkert 30-45 minuter i skötrummet för att försöka fånga upp lite kiss i en mugg. Jag kan ju säga att det kändes väldigt omständigt och inte kissade hon heller.

Efter en lång väntan på uteblivet kiss blev vi visade till ett undersökningsrum och medans vi väntade på läkaren passade Idun på att kaskadkräkas, bajsa och kissa allt på en gång så jag hann inte fånga upp kisset. Till slut kom en läkare och undersökte henne. Läkaren kunde inte hitta någon orsak till febern utom möjligen en förkylningsinfektion, allt såg bra ut. Snabbsänkan var bra så de ville ju ha ett urinprov så det var bara att fortsätta att försöka fånga upp kisset.

Sköterskan som tog blodprovet till snabbsänkan fixade så att jag kunde ha Idun i knät medans jag väntade på att hon skulle kissa (innan låg hon på en brits och jag stod bredvid och detta var inte så populärt hos Idun). Till slut kissade hon och jag kände mig otroligt lättad efter att ha försökt fånga uteblivet kiss i flera timmar...

Läkaren kom in och berättade att urinprovet visade något förhöjda värden så de ville göra en odling. Men hon såg ingen anledning för oss att stanna kvar men sade att vi gärna fick stanna om det kändes tryggast. De skulle ringa om urinodlingen visade något.

Utrustade med en dos alvedon åkte vi hem och stupade i säng.

Febern var kvar till torsdag kväll men nu har hon varit feberfri i 2 dygn och det känns otroligt skönt.

Idun 12 dygn gammal

Nybadad sessa, 18 dygn gammal

Mammas lilla hjärta!

1 kommentar:

Emelie sa...

Åh man blir ju så orolig! Tur att det hela slutade fort och lyckligt! Lilla stumpan!
KRAM