söndag 19 april 2009

Barnakuten med falsk krupp

I natt satt jag med Vidar på barnakuten i ca 5 timmar. Han vaknade till vid tiotiden på kvällen och hostade, kräktes och kippade efter luft. Vi misstänkte falsk krupp eller någon form av allergiska besvär, efter rådgivning med sjukvårdsupplysningen åkte jag in med honom till barnakuten. Vi fick ringa efter taxi eftersom vi inte har någon bil.

Väl inne på akuten fick vi komma in ganska snabbt och han fick inhalera en medicin som vidgade luftvägarna. Sen fick vi vänta drygt 2h innan han fick nästa inhaleringsdos som egentligen skulle tagits 15-20 minuter efter den första. Han sov när han fick den andra, mycket skönt att det gick ge honom utan att väcka honom. Men sen vaknade han ändå och mådde illa och kräktes på sig själv, mig och golvet.

Jag ringde på en sköterska som hjälpte mig och kom med filtar att svepa in honom i. Till slut somnade han igen och sov på britsen medans jag satt och väntade och väntade. Efter en timme ungefär kom läkaren och konstaterade vad alla redan sagt: falsk krupp. Han fick en engångsdos steorider/kortisontablett som tydligen verkar i flera dagar.

Väl hemma var vi strax efter fyra och jag stupade i säng.








Inga kommentarer: