onsdag 25 februari 2009

Akuten

Idag var det meningen att jag och Vidar skulle åka till Vidars gudmor i kungälv och hälsa på. När vi satt på bussen på väg till kungälv ringer de från Axels dagis och säger att han ramlat och bitit sig i läppen så att det blödde ordentligt och tyckte att jag behövde komma och se om det behövdes tejpas eller inte. Jag hade ingen aning om hur jag skulle avgöra det men vi skulle som tur var gå av ganska snart och vid hållplatsen väntade Vidars kära gudmor med bilen.
.
Vidar gillar ju inte att åka bil och nu verkar det som han inte gillar att åka buss längre sträckor heller för han satt i vagnen och skrek halva vägen och var jätteledsen.
.
Gudmor förbarmade sig över oss och körde oss tillbaka till göteborg och ända fram till dagis. Hon väntade även utanför tills jag kunnat fatta något beslut. När vi kommit lite drygt halvägs började Vidar gallskrika igen, det gick inte att trösta honom alls. Väl framme vid dagis fick jag plocka ut honom och han lugnade ner sig medan jag gick och bar på honom. Han är ju ganska tung att bära på så han fick sitta i vagnen efter ett tag vilket resulterade i en gallskrikande Vidar igen.
.
Det visade sig att Axel hade sugit in underläppen och bitit sig på utsidan av läppen med överkäken och på insidan med underkäken. Jag kunde inte avgöra om vi skulle åka in med honom eller inte och beslöt att ringa sjukvårdsupplysningen. Det var telefonkö som vanligt och jag fick väl vänta i cirka tio minuter. Kvinnan på sjukvårdsupplysningen tyckte att vi skulle åka in med honom så att någon kunde kolla på hur läppen såg ut.
.
Vidar somnade av utmattning under tiden jag väntande på att få någon att prata med på sjukvårdsupplysningen.
.
Jag ringde Jesper och han kom för att cykla iväg Axel till Axess akuten. Själv ringde jag en kompis (Alex) och frågade om hon kunde ta hand om Vidar medans jag var på akuten med Axel. Hon ställde upp med en gång och ringde även en annan kompis (Linda) som även hon kom för att hjälpa till.
.
Jag gick hem med Vidar, lyfte över honom i sängen och gjorde mig iordning för att gå och lösa av Jesper på akuten. Alex kom väldigt fort och Linda var också hon här på ett nafs.
.
Väl på akuten får jag sms av Jesper att de redan fått komma in till doktorn. Jag fick väl vänta i cirka tio minuter sen var de klara och vi kunde gå hem. De prioriterar tydligen barn och det var väl tur det. Axel hade varit jätteduktig hos doktorn och när vi var på väg hem säger han "Mamma, det var jättekul!" Undrar just om det var så kul egentligen.
.
När vi kom hem så sov Vidar fortfarande och hade inte gett ifrån sig ett ljud på hela tiden. Totalt sov han drygt 3h, det var väl egentligen inte så konstigt då han somnade av utmattning.
.
En ganska så tung dag för vår del, men det slutade bra trots allt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ingen bild på tandavgutningen? ;-)
Kram Gudmodern

tokboll sa...

Hehe, nä vår kamerastatus är ju fortfarande noll. Det går att fota, men bara med manuell focus och det funkar ju inte med barn som inte sitter stilla... Dessutom vill inte unge herr G vara med på bild länger... :-(