söndag 20 november 2011

Internationella barndagen!

Idag är det internationella barndagen, vilket jag själv inte uppmärksammat förrän nu och säkert många andra inte alls. Den 20 november 1989 tillkom FN:s konvention om barns rättigheter, barnkonventionen, och den innehåller 54 punkter. För mig är många av punkterna självklara och helt naturliga men tyvärr är det inte så på alla håll i världen. Punkt nr 2 säger "Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras" vilket jag också tycker är självklart och något som jag försöker lära mina barn. Nummer 3 "Barnets bästa skall komma i främsta rummet vid alla beslut som rör barn" detta är också självklart med tyvärr tillämpas detta inte alltid. Det finns många fler punkter som sagt och gå gärna in på länken ovan och läs dem!

Inga kommentarer: