måndag 14 september 2009

Faktum

Jag har under de senaste åren börjat köpa de hemlösas tidning Faktum. Det var en av mina vänner som alltid köpte den av en försäljare på ett visst ställe. Jag brukar alltid köpa min tidning av en man som står vid vår matbutik. Jag gillar tidningen och oftast så finns det några artiklar som är riktigt intressanta.

Idag stod han utanför affären när jag skulle handla men tidningen han sålde var jag lite osäker på om jag köpt tidigare eller inte. Efter att ha tittat igenom den konstaterade jag för mig själv att jag redan köpt den. Men eftersom han sade att han inte sålt en enda idag kunde jag inte med att inte köpa den, så jag köpte den ändå.

När jag var gravid med Vidar för nästan 2 år sedan så var ju vintern väldigt kall ett tag och det gjorde så ont i mig att se den här stackars människan stå där i kylan och sälja sin tidning. Man riktigt såg hur frusen han var och jag fick till och med tårar i ögonen när jag tänkte på hans situation, som jag egentligen inte vet så mycket om. Jag ville väldigt gärna göra något för honom men visste inte vad jag kunde göra och ville heller inte tränga mig på eller få honom att känna sig obekväm på något sätt. Så det slutade med att jag bara köpte tidningen av honom. Vad ska man göra?

1 kommentar:

Paxel sa...

Tycker det är jättefint gjort att köpa tidningen.
jag försöker också att köpa den, situation som den heter här.
Pengarna går till bra saker, som mat och husrum och lite kläder.
Fy så hemskt att vara hemlös på vintern =(
Känns i hjärtat!
tack för dina alltid lika varma och fina kommentarer.
Puss och kram!! <3