fredag 9 september 2011

Liggdel vs. sittdel.

Idun är ju som bekant inte särskillt förtjust i att ligga i vagnen men under en period har det gått riktigt bra men nu går det sämre igen. Eftersom jag inte känner mig bekväm i att ha henne framåtvänd i sittdelen ännu har vi prövat lite olika varianter i liggdelen.

Att ligga på rygg som man brukar göra är ingen hit, det går bara ytterst korta perioder.

Att ligga på mage, antingen mot mig eller mot färdriktningen, fungerar något bättre men det blir lite ostadigt och huvudet far runt när man kör på ojämn mark. Hon brukar tröttna ganska snabbt på detta också.

Att sitta, läs halvligga, uppallad med kuddar och filtar funkar sådär, hon glider ner och ligger som en hösäck och gillar det inte alls. Bästa stödet när hon sitter får hon om hon sitter vänd från mig och det är jag inte bekväm med nu när hon är så liten.

Det mest optimala hade varit en annan vagn, en vagn med en ergonomisk sittdel som man kan luta lite så hon halvsitter vänd mot mig. Det känns dock lite onödigt att köpa en ny eller begagnad vagn som uppfyller alla kriterier (ergonomisk sittdel vänd mot mig, smal nog att komma igenom porten utan att öppna dubbeldörrarna) för att användas i bara några månader tills hon själv vill sitta vänd framåt. Men det är kanske så vi måste göra, vi får se hur det utvecklas.

På väg hem från förskolan, ganska nöjd liggandes på mage...

...Axel ville också vara med på bild, ovanligt!

Inga kommentarer: