fredag 3 augusti 2012

Namool - experiment

För några år sedan stängde min favoritrestaurang Koto ner, om jag inte minns fel var det strax efter att Vidar föddes. Vi åt ofta på Koto, de hade stans absolut bästa sushi och resten av menyn var superb den med! Särskillt gillade jag en av deras förrätter, en koreansk rätt som de kallade "Namool". Namool är marinerade böngroddar. Vi lärde känna kocken som dessutom ägde restaurangen och han lärde mig bland annat att göra sushi - det är säkert därför min sushi är så bra som den är!

Jag minns att jag vid något eller ett par tillfällen frågade honom om receptet till Namool, men han var något förtegen och ville inte avslöja hela hemligheten bakom rätten. Men han berättade i alla fall vilka ingredienser (som jag tyvärr inte är säker på om jag minns rätt) som var i men inte i vilka mängder.

Jag har googlat på recept på namool och hittar inget som stämmer riktigt med de ingredienserna som jag minns att han sade, det saknas några, men jag gjorde ändå ett försök med det recept som fanns - det blev katastrofalt. 

Enligt vad jag har förstått så är Namool egentligen ett samlingsnamn för koreanska grönsaksrätter och om man söker på "marinerade böngroddar" får man upp något som kallas för Sookju Namul, det är detta recept  jag prövat.

Det jag nu gjort är att jag modifierat detta recept lite, minskat mängd och lagt till ingredienser, det senaste blev helt ok. Jesper tyckte dock att det var lite för sött men Axel älskade det och blev jätteledsen när han inte fick äta upp allt. Jag hyser dock vissa förhoppningar att få till det åtminstone lite bättre.

Bild lånad från recept.nu




Inga kommentarer: