onsdag 29 juni 2011

Barnakuten...

I morse vaknade jag av en duns och en svordom, sen kom Jesper in till mig och sa att jag måste komma. Jag kommer upp ur sängen och hittar Axel som ligger på golvet i allrummet och Jesper sitter bredvid. Axel är alldeles vimmelkantig och håller nästan på att somna, till slut kvicknar han till såpass att han orkar resa sig och sätta sig i soffan.

Axel hade efter toalettbesök klagat över magsmärtor, sedan svimmat och fallit ihop som en fura och slagit i bakhuvudet. Efter ett samtal med sjukvårdsupplysningen gjorde vi oss iordning för att åka till barnakuten.

Väl inne på barnakuten hann jag inte ens att fylla i blanketten förrän vi fick komma in till ett undersökningsrum. Sjuksköterskan ställde en massa frågor, lyssnade på hjärtat, klämde på magen och tog blodtrycket. Vi fick även ta en temp men allt såg normalt ut, en liten bula i huvudet bara.

Vi fick komma in till en läkare som också undersökte Axel, han fick till och med göra ett EKG som var jättefint. Mer lyssnande på hjärta och lungor, koll av pupillernas ljuskänslighet, koll i öron och hals. Ett blodprov togs och även ett "kisseprov". Allt såg normalt ut och Axel är frisk som en nötkärna, förutom en lättare hjärnskakning när han slog i bakhuvudet. Någon orsak till varför han svimmade kunde de inte hitta men de sade att det troligtvis berodde på ett blodtrycksfall.

Axel sprang ut och in från undersökningsrummet

Det tar tid...

Utanför stod ett jättefint träd med röda blad, en "blod" nånting...

Axel, glad över att få åka hem

Idun låg snällt i vagnen


Inga kommentarer: